Translate

03 octombrie 2009

Despre superioritatea omului faţă de animale

Domnul Danirosan spune într-un comentariu că oamenii nu sunt superiori animalelor.


Vedem la creare că Dumnezeu doar a spus şi au apărut plantele şi animalele. "Apoi a zis Dumnezeu: "Să mişune apele de vietăţi, fiinţe cu viaţă în ele şi păsări să zboare pe pământ, pe întinsul tăriei cerului!" Şi a fost aşa. A făcut Dumnezeu animalele cele mari din ape şi toate fiinţele vii, care mişună în ape, unde ele se prăsesc după felul lor, şi toate păsările înaripate după felul lor. Şi a văzut Dumnezeu că este bine. Şi le-a binecuvântat Dumnezeu şi a zis: "Prăsiţi-va şi va înmulţiţi şi umpleţi apele mărilor şi păsările să se înmulţească pe pământ! Şi a fost seară şi a fost dimineaţă: ziua a cincea. Apoi a zis Dumnezeu: "Să scoată pământul fiinţe vii, după felul lor: animale, târâtoare şi fiare sălbatice după felul lor". Şi a fost aşa. A făcut Dumnezeu fiarele sălbatice după felul lor, şi animalele domestice după felul lor, şi toate târâtoarele pământului după felul lor. Şi a văzut Dumnezeu că este bine." (Facerea, 1, 21-25).


Dar pe om l-a făcut cu totul altfel, întâi a fost un sfat între Persoanele Sfintei Treimi, în care se arată că omul va fi creat ca o cunună a creaţiei, deci este net superior animalelor: "Şi a zis Dumnezeu: "Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră, ca să stăpânească peştii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se târăsc pe pământ şi tot pământul!" Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat şi femeie. Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creşteţi şi va înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!" (Facere 1, 26-28)


Şi, ca să nu existe vreodată vreun dubiu că omul este diferit de animale, iată cum este creat: "Atunci, luând Domnul Dumnezeu ţărâna din pământ, a făcut pe om şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie." (Facerea 2, 7).


Porunca lui Dumnezeu a fost ca omul să stăpânească animalele pentru că omul este singura fiinţă raţională, singura fiinţă făcută după chipul lui Dumnezeu. Omul este liber să aleagă binele sau răul. Animalele îşi urmează doar instinctele. Deci, în Sfântă Scriptură vedem clar că animalele sunt făcute pentru om (noi putem mânca şi carne, deci animale), şi nu există egalitate.


Animalele nu au suflet veşnic, primit direct de la Dumnezeu, ci doar suflet biologic. Odată moarte, animalele nu merg la Judecată, ca oamenii, nici nu ajung în Rai sau iad.


Eu vă mulţumesc pentru comentariu, poate şi alte persoane aveau această nelămurire până să citească primele două capitole din Facere.


miruire


(Foto: Miruire la Biserica Sfântul Ilie Rahova din Bucureşti)

23 de comentarii:

  1. nu vreau sa fiu rautacios, dar vreau sa va intreb daca ati mai citit si alte carti in afara de Sfanta Scriptura? ce te face pe tine sa crezi ca animalele nu gandesc? as putea sa iti dau multe exemple, doar internetul e plin de studii referitoare la comportamentul animalelor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, am citit foarte multe carti. Animalele nu au o ratiune asemenea oamenilor. Ele nu au perspectiva vesniciei, nici nu se pot inchina in mod constient Creatorului. A spune ca Hristos a murit pentru vaci sau caini e o blasfemie. Mantuitorul spune ca sufletul unui singur om e mai valoros decat tot pamantul. Nu minimalizez rolul animalelor, dar cand trebuie sa aleg a ajuta un om sau un animal, ajut OMUL. La Judecata, vom fi intrebati daca am dat de mancare OAMENILOR flamanzi, de baut OAMENILOR insetati, etc (Sfanta Evanghelie dupa Matei, cap 25). Daca imi ramane si pentru animal, cu atat mai bine, dar nu pot sa las sa moara fratele meu, aproapele, ca sa hranesc un caine. Chiar daca acel om nu imi va fi recunoscator, stiu ca Dumnezeu primeste jertfa mea si asta imi este suficient. Nu trebuie sa facem binele asteptand ceva in schimb de la oameni. Plata va fi de la Dumnezeu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu credvca tu ajuti pe un om din suflet dacă pe un animal îl lași sa stea înfometat și însetat nu mai vb ca ești indiferent fata de animalele chinuite de oameni eu chiar nu cred ca tu ești capabil de ajutor din suflet pentru oameni. Oamenii ca tine dacă ajuta pe oameni nu o fac ca asa simt ci de fatada cum ai spus și tu doar pentru a avea răsplată de la Dumnezeu nu mai ca milostenia se face necondiționat fata de orice suflet nu doar fata de animale. Ai omis ce scrie în Biblie: inima unui om se vede după cum își tratează animalele ;) nu mai fiți ipocriți.Dumnezeu nu apreciază fariseii ca voi

      Ștergere
    2. Stimata doamna (care aveti chef de cearta),
      Nu am scris nicaieri ca nu ajut animalele. Dimpotriva, le dau mancarea mea daca trec pe langa ele. Am luat nenumarate animale abandonate si le-em ingrijit si le ingrijesc. Nu stiu de unde ati dedus ca nu le iubesc si nu le ajut. Cred ca ar trebui sa intelegeti ca articolul este intitulat `Despre superioritatea omului fata de animale`, nu `Hai sa nu ajutam animalele, sa le facem rau etc`. Va rog sa intelegeti ideea articolului. Eu va scriu respectuos, dumneavoastra mai aveti putin si m-ati strage de gat, desi nu ati inteles bine ideea mea. Si sfintii au ajutat animalele din toata inima! Dar OMUL este cununa creatiei divine, acesta este mesajul! Nu despre a nu ajuta animalele!

      Ștergere
  3. Interesante postari.O sa iti promovez in cateva minute acest blog si...nu te mira cand ai sa vezi peste 100 de vizitatori in plus in urmatoarele cateva ore.Chiar esti plina de spirit si gandurile,exemplele si cugetarile tale trebuiesc citite cu atentie si luate in seama!
    (amedeo 67)
    pagina mea o stii deja.Un gand plin de frumusete interioara primeste din partea mea,te rog!

    RăspundețiȘtergere
  4. http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/nou24.htm


    Tot pe aceasta tema din seria " Ne vorbeste Parintele Cleopa"

    RăspundețiȘtergere
  5. ok, am citit si ce a zis parintele cleopa. vreau doar sa va supun atentiei un experiment. luati doua rasaduri de planta si le puneti in doua ghivece, pe unul il puneti intr-o camera(1), iar pe celalalt in alta camera(2). in mommentul in care mergeti sa le udati, la planta pe care ati pus-o in camera 1 spuneti-i o vorba buna, o vorba frumoasa(spre exemplu: "te iubesc"), iar la planta din camera 2 spunetii o vorba urata(spre ex: "te urasc"). o sa vedeti dupa o luna diferenta si anume una va fi crescuta armonios, iar cealalta nu se va dezvolta cum trebuie. eu zic ca poate ca nu au plantele suflet, dar cu siguranta au sentimente.

    RăspundețiȘtergere
  6. Superioritatea Omului?! Despre ce vorbim aici fratilor?!

    Daca sintem superiori si avem si ratiune cum se face ca daca ajungem in Natura o distrugem cu toate fortele noastre?!De ce nu stim sa traim in Comuniune cu toate cite ni Le-a lasat Dumnezeu?! Cum se numesc, spre exemplu, oamenii care merg la picnic la padure si dupa ei ramine mai rau decit dupa Potop?!...potopul CURATA! Cum se numesc oamenii care taie paduri intregi fara discernamint, fara sa le pese ce lasa "urmasilor, urmasilor, urmasilor" lor?!
    Animale?! In mod cert NU!...dar nici fiinta superioara!!!...sau fiinta superioara inseamna cumva doar SA SUPUNEM, SA STAPINIM?!
    ...ca de INMULTIT se inmultesc si animalele, la capitolul asta sintem egali!Nu?! Iertare, nu vreau sa supar pe nimeni sau sa stirnesc controverse aici, dar spuneti-mi si mie fratilor, DE CE SINTEM NOI SUPERIORI?!

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu am aratat din Biblie de ce oamenii sunt superiori animalelor. Faptul ca oamenii folosesc nebuneste resursele naturale nu inseamna ca ei sunt inferiori animalelor. Va rog sa spuneti pe ce va bazati din toate punctele de vedere (biologic, istoric, teologic, etc) atunci cand spuneti ca oamenii nu sunt superiori animalelor. Sa stiti ca pana si evolutionistii admit ca omul este pe cea mai inalta treapta. Atunci, ce argumente aduceti? Parerea dumneavoastra proprie? Asteptam pe acest blog un raspuns pertinent si documentat.

    RăspundețiȘtergere
  8. Florina, eu am inteles foarte bine ce ai spus tu si departe de mine gindul de a nu accepta ca sintem fiinte superioare, nu am formulat niciunde o fraza de genul "oamenii nu sunt superiori animalelor"!
    M-am folosit de niste intrebari retorice pentru a imi exprima o anume dezamagire pe care o am vis-a-vis de noi, oamenii, fiinte superioare.
    Regret ca ai interpretat formularea comentariului meu ca fiind impertinenta, e chestiune de perceptie, incearca sa il citesti fara sa te gindesti ca am vrut sa te atac, banuiesc ca asta ai gindit!
    Eu asteptam, sincer, ca un om nedumerit, raspunsuri diverse si interesante pe tema asta, "De ce sintem noi superiori?", de la persoane diverse, nu numai de la tine, sper ca nu te deranjeaza adresarea directa, daca da, iertare! Raspunsuri ale copiilor, de asemeni, ar fi interesante pe tema, ei au o naturalete si o dezinvoltura pe care noi oamenii o pierdem "cind ne facem mari".
    Cu prima ocazie potrivita chiar am sa lansez aceasta tema unor copii, sau ai putea sa o faci tu, Florina, daca am inteles bine esti profesoara, am putea sa facem asta mai multi dintre noi, cei care poposim pe blog la tine si apoi sa ne comunicam rezultatele. Ce spui?!

    RăspundețiȘtergere
  9. animalele nu GINDESC nu au GINDIT si nuvor GINDI nici o data au doar INSTINCT

    RăspundețiȘtergere
  10. Maimutele nu au libertatea de a face avorturi dar nici nu pot atinge sfintenia.
    Noi suntem superiori si prin puterea noastra de alegere.
    Faptul ca in Romania post-decembrista s-au facut zeci de milioane de avorturi (am fi fost o reala putere europeana daca nu se faceau astfel de crime oribile) nu implica si faptul ca omul este inferior maimutei.
    Omul are in plus optiunile de a face un bine (si inca unul mare) si un rau... si asta mare.
    Plus puterea (si asta deosebit de importanta) de a separa ce-i bine de ce-i rau.
    As vrea sa fiu mai expresiv, dar am citit o poezie in care era criticat darwinismul si se spunea ca maimutei nu i-ar fi convenit sa fie numita "neam" cu noi - ca ea nu face crime, avorturi, droguri, boli de ucidere in masa, arme biologice, genocide. Dar ea nici nu stie de Biserica, de sfintenie, de Dumnezeu.
    Am indoieli ca va ajuta cuiva ce am scris aici si simt ca trebuia sa stiu mai multe pana la varsta mea, dar imi cer iertare.... si animalele nu stiu ce-i iertarea, iubirea, ele nu au vointa si multe alte capacitati ale sufletului uman.

    RăspundețiȘtergere
  11. se spune ca trebuie sa-ti ajuti aproapele...a spus florina ca prefera sa ajute omul,iar animalul sa-l lase sa moara de foame.Un om ar putea sa ia un fruct dintr-un pom sa manance,sa munceasca sa-si castige painea,in schimb animalele nu au puterea de a comunica,ele sunt la mana noastra,depind de noi sa avem grija de ele.sincer,daca as fi in situatia sa ajut un om sau un animal,prefer sa-i ajut pe amandoi,chiar daca asta inseamna sa mor eu de foame.un bine il faci pentru orice fiinta vie,nu doar pentru un om. Si animalele se chinuie in felul lor....

    RăspundețiȘtergere
  12. Atata de mare e "dragostea" pentru animale incat a ajuns omul sa faca ani grei de inchisoare daca cumva indrazneste sa loveasca un catelus din asta "dragut" care-l ataca si de ce nu sa il si mutileze daca nu cumva mai rau il omoara, dupa cum aflam destul de frecvent de la alarmantele stiri tv spuse pe tonuri din ce in ce mai rastite. Dar ca omoram milioane de copii inca din pantecele mamelor lor incat am ajuns vorba Parintelui Nicolae Tanase sa inotam in sange nu nici o problema. Dar ce mai conteaza?... suntem "evoluati si iubitori de animale".
    Ba am auzit un lucru si mai inspaimantator, si repet am auzit vorbindu-se nu am vazut asa ca sper sa nu fie adevarat, cum ca in Spania intr-o zi anume din an, intr-o anume localitate sunt aduse la biserica (Catolica) animalele de casa si... sunt impartasite!!!
    ????!!!!!
    Nu ne mai mira nimic.
    Si pentru ca tot suntem la capitolul dedicat necuvantatoarelor:), dar nu vreau deloc sa se inteleaga ca eu nu iubesc animalele ba dimpotriva am copilarit destul de mult la tara mai ales in vacante si acolo am stat mult in prajma lor - dar fiecare lucru cu rostul lui - vreau sa spun ca nu sunt deloc de acord cu teoria evolutionista pentru ca privind intamplator la noile flime s.f. si nu numai unde oamenii sunt animalizati si bestializati, pot spune ca Darwin s-a inselat saracu' atunci cand a spus ca omul se trage din maimuta cand realitatea mincinoasa il contrazice si e tocmai invers:)))
    Iar ca sa nu creada cineva ca in Sfanta Scriptura ,despre care era intrebata gazda noastra daca e singura carte citita, se face cumva vre-o aluzie la faptul ca animalele sunt de inlaturat vreau sa amintesc dialogul dintre Mantuitorul nostru Iisus Hristos si femeia cananeeanca unde aceasta este felicitata de Fiul Lui Dumnezeu pentru marea ei credinta cand aceasta spune ca si cainii mananca din firimiturile ce cad de la masa stapanilor lor.
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  13. Nan draga, Darwin nu s-a inselat deloc. Dar atunci cand Darwin a spus ca omul se trage din maimuta a jignit biata maimuta... Omul este inferior animalului la anumite faze. de exemplu cioara se descurca singura in pustiu...omul de plange "Doamneee de ce mi-ai dat asa o cruce!!!"

    RăspundețiȘtergere
  14. @ iulia

    Si pe cioara tot Dumnezeu o ajuta sa se descurce in pustiu. De unde stii tu ca nu se plange si cioara? :)

    RăspundețiȘtergere
  15. pai daca animalele nu merg la judecata, poate nu merg pt ca sunt nevinovate, pt ca Dumnezeu nu le-a dat in grija nimic, nu le-a facut raspunzatoare. Asta nu inseamna ca ele nu au suflet, ca nu sunt tot de la Dumnezeu, ca e parte neglijabila a creatiei. Cum spui si tu, o fi omul o cununa...Dumnezeu a pus cununa aia peste ceva, nu peste nimic...Eu am ajuns pe acest blog pt ca ai facut tu trimitere la el spunanad ca aici demonstrezi ca animalele nu au suflet. Nu ai demonstrat decat ca esti plin de dogme :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Eu nu am afirmat ca animalele nu au suflet. Am spus ca animalele nu au suflet vesnic, ci unul biologic. Un suflet care le ajuta sa se dezvolte, sa simta, sa se inmulteasca. Un suflet care dispare la moartea biologica. Intr-adevar, animalele nu sunt trase la raspundere pentru ca ele au doar instinct, nu fac fapte bune sau rele. Sunt inferioare omului pentru ca fac instinctiv. Ele nu pot fi trase la raspundere nici aici, nici vesnic. Cat despre faptul ca "sunt plina de dogme", va multumesc pentru apreciere. Dogma este forma conceptuală a unui adevăr revelat atemporal, atestat direct de Sfânta Scriptură, confirmat de Tradiţia Apostolilor (para-dosis), receptat în mărturisirea, în cultul şi în disciplina Bisericii. http://ro.orthodoxwiki.org/Teologie_dogmatic%C4%83 Mai bine sa fiu plina de dogme, de adevaruri revelate, decat plina de... anti-dogme, adica impotriva lui Dumnezeu!

    RăspundețiȘtergere
  17. Nu stiu daca animalele au suflet vesnic sau nu. imi doresc ca acel caine din copilarie care mi-a salvat viata, sa ma astepte la portile raiului( daca o sa merit) Imi doresc ca viata aceasta acum si aici sa o petrec langa animalele mele dragi. sunt atatea exemple de animale care isi asteapta stapanii pe morminte, in gari (hachiko) ani si ani... E vorba de instinct? cred ca e vorba de devotament, loialitate, iubire.. O fi un suflet cu simtire, cum spuneti voi..sau altii, dar imi doresc cu toata fiinta mea sa ma astepte macar unul din animalutele mele care au murit atunci cand am trecut in nefiinta.
    cimpanzeii au 98% din ADN-ul nostru, narcisa 50%..etc. toi murim, toti ne perpetuam specia. dar conteaza ce facem fiecare cu viata noastra. o seara buna!

    RăspundețiȘtergere
  18. Un articol foarte bun scris de Parintele Firmilian de la Schitul Locurele: http://my.opera.com/Firmilian/blog/diferenta-intre-om-si-animale

    RăspundețiȘtergere
  19. Que les animaux soient inférieurs aux hommes, nous sommes d'accord!
    mais peut-on dire pour autant qu'ils, les animaux, voir les plantes, n'auraient pas part à la restauration,suite à la résurrection de tous en, et par, le Christ...quand il convient de se souvenir qu'au paradis, le monde créé par Dieu était " Bon " soit " Beau " et que la mort, aucune mort, aucun phénomène de mort, de décomposition donc n'existait et de et donc maladie...car c'est le péché d'Adam qui a introduit la mort dans la création ! n'est-ce pas ??!
    et enfin ne Dit-Il pas, : "la terre qui gémit dans les douleurs de l’enfantement" (Rm 8:22)et encore : Parce que Dieu, dit l’épître, a récapitulé tous les événements et les choses sur la terre et dans les cieux pour qu’ils se réunissent dans la divinité crucifiée (éphésien 1:10) et ressuscitée par amour de l’humanité.....Donc ????!!!

    RăspundețiȘtergere
  20. et aussi : " How your soul differs from that of an animal

    The Orthodox Church teaches that animals have souls, although not the same as ours. When conceived, God bestows upon us the nous, which distinguishes us from the other animals. It is the nous that is the eye of the soul, intelligent and noetic, and by nature designed to commune with God. The nous is the center of man and is where true (spiritual) knowledge is validated.

    Just as we are being redeemed and transformed, so is the entire cosmos. Animals are a part of this cosmos that is being prepared for the eternal Kingdom that will have no end.

    The kind treatment of animals reflects in an iconic way the truth that in Paradise God has called us to name our animals as Adam did, and live in communion with them. Saint Seraphim of Sarov even befriended wild bears.

    Love in Christ,
    Abbot Tryphon http://www.morningoffering.blogspot.com /

    RăspundețiȘtergere
  21. buna ziua oameni buni, vreau sa va spun urmatoarele : animalele sunt inteligente si stiu ce vor foarte bine,numai ca noi nu le intelegem mereu , stiti de ce spun asta ? am avut o pisicuta ,,KITI''avea 14 ani a fost bolnava tocmai ce a murit ieri ,dragi mei sub ochii mei si ai sotului meu ,si stiti cum exact ca un om , groaznic , cine are animalute in casa poate intelege supararea mea fara a va mai plictisi prea mult , problema este ca eu nu mai pot manca carne( oricum porc nu mananc de trei ani si nici de alta nu ma omor ) problema este ca acum mi-am dat seama ca daca vietatile astea nevinovate au suflet noi sa le omorim sa le mancam ? dar alta problema intervine ca purtam haine si incaltaminte din pielea lor. dragii mei oare o sa am o problema foarte grava sa nu imi mai revin sa trebuiasca sa merg la psiholog sau mai stiu eu ce? Cu siguranta ca animalele au suflet , ce se intampla cu sufletul dupa moarte DUMNEZEU stie , EL este atotputernic , cert este ca trebuie sa nu le chinuim, asta este oameni buni numai bine va doresc

    RăspundețiȘtergere